Психологічна просвіта – це формування психологічної компетентності та підвищення психологічної культури учасників освітнього процесу, формування потреби у психологічних знаннях.
Результатом психологічної просвіти є:
• вироблення власної системи поглядів на здоровий спосіб життя, трансформація системи ціннісних орієнтацій;
• засвоєння культури людських взаємин;
• формування власної моделі моральної поведінки;
• опанування форм ефективного спілкування;
• збереження особистісного психологічного здоров’я та гідного ставлення до оточуючих.
Просвітницька діяльність психолога здійснюється в формі лекцій, бесід, семінарів, підбору літератури й ін.
Основний зміст просвітницької роботи – знайомство із сучасним станом психологічної науки, основними закономірностями й умовами психічного розвитку людини.
Психологічна просвіта в закладі освіти здійснюється в таких основних видах:
1) викладання психологічних дисциплін –проведення занять із загальноосвітніх та спеціалізованих психологічних дисциплін, а також психологічного кружка, факультативів і спецкурсів;
2) консультативна допомога в проведенні позакласних заходів із психологічною тематикою –допомога вчителям-предметникам та класним керівникам в організації і проведенні бесід, тематичних класних годин і вечорів, проблемних диспутів;
3) психологічна просвіта батьків – участь практичного психолога в класних годинах, проведення окремих форм просвітницької роботи з батьками (лекторій психологічних знань, тренінг-семінари, круглі столи, тощо); консультаційна допомога вчителям і особливо класним керівникам у різноманітних формах взаємодії з батьками;
4) самоосвітня діяльність – постійна робота практичного психолога над підвищенням рівня власної психологічної культури, поглибленням професійних знань і вдосконалюванням професійних навичок.
Основний зміст просвітницької роботи практичного психолога в закладах освіти полягає в тому, щоб:
1) знайомити вихователів, вчителів та батьків з основними закономірностями та умовами сприятливого розвитку дитини;
2) популяризувати та роз'яснювати результати новітніх психологічних досліджень;
3) формувати потребу в психологічних знаннях, бажання використовувати їх у роботі з дитиною або в інтересах розвитку власної особистості;
4) знайомити учнів з основами самопізнання, самовиховання;
5) домагатися розуміння необхідності практичної психології й роботи психолога в освітньому закладі .