Корекційна робота практичного психолога та соціального педагога спрямована на підвищення загального рівня розвитку дитини, заповнення прогалин її попереднього розвитку і навчання, розвиток недостатньо сформованих вмінь та навичок, підготовку дитини до адекватного сприйняття навчального матеріалу тощо.
Основною метою корекційної роботи зі здобувачами освіти є сприяння їхньому повноцінному психічному та особистісному розвитку.
Корекційна робота зі здобувачами освіти ґрунтується на таких основних принципах:
– єдність діагностики і корекції. Корекційній роботі передує діагностика;
– діяльнісний принцип корекції. Основним засобом корекційного впливу є взаємодія дорослого і дитини;
– орієнтація на зону найближчого розвитку дитини. Корекційна робота з дитиною не матиме ефекту за межами зони найближчого розвитку;
– спрямованість корекційної роботи «зверху донизу», тобто на створення оптимальних умов для розвитку вищих психічних функцій, які сприятимуть компенсації недоліків елементарних психічних процесів;
– принцип нормативності, тобто орієнтація під час проведення корекційної роботи та оцінювання її ефективності на еталони розвитку у певному віковому періоді;
– врахування системного характеру психічного розвитку. Корекційна робота спрямовується на усунення причин відхилень у розвитку;
– корекційна робота має розпочинатися з тієї «точки», з якої почалися відхилення від оптимальної програми розвитку.
Корекційно-розвивальна робота передбачає активний, цілеспрямований вплив на такі сфери,як:
- когнітивну(розвиток мислення, пам’яті, уваги, мовлення, дрібної та великої моторики, формування позитивної мотивації):
-емоційно-вольову (зняття напруження, підвищення емоційного тонусу, вивільнення пригнічених емоцій та вироблення конструктивних шляхів їх виходу, корекція тривожностіагресивності, гіперактивності );
- особистісну (формування позитивного ставлення до себе та інших, робота з порушеннями);
- поведінкову сферу (налагодження партнерських відносин з однолітками, розширення поведінкового репертуару).